Mastodon designing futures where nothing will occur

donderdag 4 juli 2013

The Inheritors: een nieuwe standaard




Een wonderbaarlijke plaat. Niet echt een verrassing, want op bijna ouderwetse wijze wist je van te voren dat er iets belangwekkends aan zat te komen. Geen hype maar waarheid. Ik heb ook geen zin om met superlatieven te gaan smijten want die zijn inmiddels gedevalueerd. Waar het op neerkomt is dat ik nog nooit eerder zoiets heb gehoord. Met uitzondering wellicht in de late uurtjes in een chillout ruimte ergens in de eerste helft van de jaren ’90. Maar dan nog, dat zijn vage herinneringen, veel waarschijnlijker een verbeelde muziek uit die zone van vermoeidheid, chemie en doffe beats.
 
Wat James Holden heeft gedaan is met beperkte middelen maximaal resultaat behalen, simpelweg door onvoorspelbaarheid en ambitie hun gang te laten gaan. De eerste paar tracks vormen een overdaad aan geluid die ik niet meer heb gehoord sinds de hoogtijdagen van Butthole Surfers, Boredoms, Pharoah Sanders, Starsailor, de Miles Davis van Get Up With It. Het gevoel dat de realiteit over je heen golft. 

The Inheritors vormt een breuk met de functionele techno van Detroit en met Berlijn. Het is een even organische als excentrieke Britse techno in de traditie van μ-Ziq, Aphex Twin, Autechre, The Orb en KLF die niet is na te doen. Je voelt aan dat het een muziek is die het resultaat is van een alternatieve levenswijze. Niet van muziek als carrière (Holden kon na zijn doorbraak met 'Horizons' op automatische piloot de grootste trance DJ worden maar had daar geen zin in) of muziek als een verbind-de-punten- zoekplaatje. Invloeden zijn hier sporen, een geduldig opzuigen van de avontuurlijke marges van de muziekgeschiedenis, net zo lang totdat het hernieuwd uit je eigen vingers vloeit.

Een nieuwe standaard. Waarom nu nog boem-boem maken?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten