Mastodon designing futures where nothing will occur

zaterdag 6 september 2014

De harddisk van Aphex Twin

Uit het zeer vermakelijke en informatieve interview van Koen Poolman met Richard D. James (die sowieso in een aantal recente gesprekken zeer openhartig is):

‘Als je al je tracks op de computer hebt staan, kun je heel eenvoudig door je verzameling scrollen en allerlei dummy-albums samenstellen. Dat is het enige waar ik eigenlijk nog een computer voor gebruik tegenwoordig. Ik doe dat regelmatig, albums compileren. Ik heb laatst nog geprobeerd om een old school compilatie te maken. Ik heb letterlijk honderden tracks die dateren van rond Selected Ambient Works 85-92. Maar na drie uur heb ik het alweer opgegeven. Ik heb het al vaker geprobeerd, maar ik kom maar niet door die stapel heen. Na drie uur weet ik niet meer waarom ik het eigenlijk aan het doen ben, het voelt zo zinloos.’
Een gekmakend idee dit. Uit de interviews spreekt soms een vreemde eenzaamheid van iemand die teveel bezig is met muziek en het alledaagse leven om ook nog eens zijn werk goed uit te zoeken. Als ik werkzaam was bij Clone, Kompakt, Dial, et cetera zou ik toch een keer contact zoeken. Het is niet alsof het commercieel oninteressant is. Of moet alles tegenwoordig met kickstarter gedaan worden?


5 opmerkingen:

  1. Opmerkelijk openhartig inderdaad. Spijtig dat ie als de eerste de beste zot in chem trails gelooft :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. een vreemde eenzaamheid: dat moet wel zijn als je zo'n unieke artiest bent. ken jij ook maar een artiest die zoveel geniale muziek heeft uitgebracht. ik ging nu ik die interviews aan het lezen was even at random door mijn aphex mp3's en het is echt ongelooflijk hoe veel absolute parels daar tussen zitten. voor zijn afval plegen andere mensen een moord. wat doet dat met een mens?

    ik denk dat er even een afx-obsessie zit aan te komen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. oh ja ik heb trouwens je Cato uitspraak geleend voor de title van de website. ;) Mijn achting voor meneertje West is sinds die RDJ interviews tot een absoluut dieptepunt gedaald (ok, daar was niet veel voor nodig, maar toch.)

      Verwijderen
  3. Ja, maar ik ontwaarde een soort vraag om hulp: kan iemand me helpen om die muziek uit te zoeken en uit te brengen? Daar zitten dus minstens *drie* potentiele SAW 85-92 tussen. En dat voor elke periode en elke plaat wat steeds maar een selectie was van wat hij en vrienden dachten dat het beste was. Wie weet hoeveel parels zij niet op waarde hebben geschat? Was ik baas van een van die labels die ik noemde was ik nu allang op het vliegtuig naar Schotland gestapt.

    Aan de andere kant hij kan ook gewoon alles naar FLAC overzetten en op een soort AFX.net toegankelijk maken, Abonnement en neerhalen maar.

    (ik luister inderdaad alles weer en het is onovertroffen)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. RE: West

    Feitelijk is het een tragedie van jewelste dat de grootste sterren op deze planeet (en dan denk ik aan beyoncé, jay-z, kanye west en rhianna) van de eerste tot de laatste talentloze graaiers en creatieve dieven zijn. er zijn momenten dat ik me in een blokhut in een afgelegen woud zonder internettoegang wil gaan begraven. zeggen dat we tegenwoordig in de hel van de middelmatigheid leven is nog een zwaar understatement. er is een frans spreekwoord: si tous les dégoutés s'en vont, il n'y a que les dégoutants qui restent. Daar zijn we ondertussen al ver voorbij, wat mij betreft.

    Zucht.

    BeantwoordenVerwijderen