Mastodon designing futures where nothing will occur

donderdag 19 februari 2015

25 Jaar Loaded



 We're gonna have a party.

'Loaded' van Primal Scream is vandaag 25 jaar oud. Mag ik dat het beste popnummer van de laatste 25 jaar noemen? Ja, dat mag. [/Mart] Gewoonlijk maken dit soort jubileums weinig indruk op mij. Maar ik raakte door dit bericht even in verwarring. Een kwart eeuw? Dat lijkt veel te lang geleden. De ouderdom begint ook toe te slaan, want toen ik ging terugrekenen, twijfelde ik even aan het jaartal. In mijn herinnering was 'Loaded' ergens in 1989 uitgebracht. Maar februari 1990 is natuurlijk mooier als een soort officieel begin van de jaren negentig, als idee en klaroenstoot (letterlijk ook met die jubelende blazers aan het begin.) Overigens was vanaf de eerste keer dat ik het nummer op de radio hoorde (weet nog precies, zondagochtend bij de KRO) meteen duidelijk dat er iets fundamenteels was veranderd. In het muzieklandschap maar ook voor mijzelf als muziekliefhebber. Wat een magnifiek ochtendgloren!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten