Mastodon designing futures where nothing will occur

woensdag 20 mei 2015

Coldcut - Journeys by DJ: 70 Minutes of Madness

Like I said before, it’s not that we’re that brilliant, it’s just that everyone else is crap and every time I put a record out, somebody calls me out on that. What I meant by it was that things could be so much bigger and better than they are if people would just rip it open and freak it out a bit more. The idea space is still under explored.
Fijn interview met Coldcut over hun Journeys by DJ: 70 Minutes of Madness mix-cd uit 1995. Geweldige cd, "It’s a drunken man’s stagger home" zoals Jon More mooi omschrijft. En nu blijkt dat ze heel sneaky vorig jaar een vervolg hebben geplaatst op Mixcloud: 2 Hours of Sanity Pt.1: Love (zie hieronder). Ook deze klinkt heel mooi, maar wat me opvalt is dat voor hun de technologie is veranderd om de mixen nog complexer te maken en dat voor de luisteraar een andere technologische verandering heeft plaatsgevonden: die van encyclopedische kennis. Ja, ja, in De Toekomst Hervonden heb ik het er ook al over: voorheen bouwde de DJ en sample-muzikant die kennis op om er een wonderbaarlijk bouwsel mee te maken dat de luisteraar deed verbazen. Nu is het percentage tracks dat je als luisteraar kent veel hoger (en ik houd rekening met compensatie door leeftijd en dat je dan veel meer muziek hebt gehoord dan in 1995.) De ideeënruimte wordt inderdaad niet diep genoeg uitgewerkt...en toch vraag ik me af of de mix nog het concept is dat die diepte daadwerkelijk kan verkennen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten