Mastodon designing futures where nothing will occur

zondag 31 januari 2016

Piketpaal 11: Fracture

Wie in 1993 als muzikant oplette zag de kans liggen voor een grootse synthese, die tussen My Bloody Valentine en Aphex Twin. Loveless had gitaarmuziek twee jaar daarvoor van een radicale, onomkeerbare update voorzien en Richard D. James begon als technoauteur aan een zegetocht voorbij de dansvloer waar menig indieliefhebber door werd verleid. De luisteraars die beide werelden bewoonden waren voorhanden, dus waarom niet de muziek tot een geheel versmelten? Het Engelse viertal Seefeel sloeg als eerste toe en zou datzelfde jaar een sterk debuutalbum afleveren met de naam Quique. Aphex de Grote remixte tweemaal hun ‘Time To Find Me’ vol egards, wat in die tijd betekende dat hij de muziek goed vond. Quique werd grotendeels gedreven door een minimale puls, waardoor de muziek een dromerige kwaliteit bezit.

Een jaar later zou de band met de single ‘Fracture’ de eigen identiteit zelfverzekerd versterken. Een aanstekelijk tribaal-mechanisch ritme vormt de basis waarover spookachtige flarden gitaar klinken, halverwege aangevuld met echoënde stemmen. Eenvoudig en uiterst effectief, helemaal in combinatie met een van de betere videoclips van die tijd (een uitgekiende mix van 4AD en rave esthetiek.) Pas jaren later zou electronische shoegaze, met name vanuit Duitsland, voorzichtig worden verkend (Seefeel zou zelf in 2010 weer terugkeren met een sterk zelfgetiteld album) maar ‘Fracture’ benadert het nooit. Als de track morgen wordt uitgebracht zou hij nog steeds fris klinken en avontuurlijker dan wat tegenwoordig voor gitaarmuziek moet doorgaan. Kortom, een heel genre wacht al jaren om echt te worden uitgewerkt.


 

2 opmerkingen:

  1. Blij dat ik niet de enige ben die dit een absolute classic vind. Ik heb feitelijk sindsdien niets meer gehoord dat hier op lijkt. Volstrekt unieke synthese. Heb hem laatst nog op 10-inch gekocht.

    Over die 2010 plaat kan ik het niet eens zijn: vond ik absolute drek :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb hem destijds vreemd genoeg op cd-single gekocht. :) Waarschijnlijk had ik haast omdat ik zo enthousiast was.

    Ik moet bekennen dat ik er pas recentelijk achterkwam van die 2010 plaat en hem zeer acceptabel vond (maar ok niet zo goed als die de eerste twee.)

    BeantwoordenVerwijderen